پرش لینک ها

آموزش Microsoft Dynamics CRM

مقدمه Microsoft Dynamics CRM

در این مقاله قصد داریم در رابطه با برخی از مفاهیم کلیدی و اصطلاحاتی که هنگام استفاده از Microsoft CRM دارای اهمیت می باشند بحث کنیم. این اطلاعات پیش نیاز شناخت Microsoft Dynamics CRM می باشد.

Microsoft Dynamics CRM یک ابزار قدرتمند و انعطاف پذیر جهت یاری شما در ساده سازی تمام تعاملات با مشتریان می باشد. همچنین یک مشتری را از بازاریابی تا فروش و خدمات پس از فروش، مدیریت می کند. این ابزار می تواند توسط واحد های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. در Microsoft Dynamics CRM می توان موجودیت ها را با خصوصیات آنها نیز تعریف نمود و همچنین می توانید سیستم را بر اساس نیاز های سازمان خود سفارشی نمایید. گزارش دهی قدرتمند و امکانات چرخه کار در Microsoft Dynamics CRM به شما کمک می کند که اطلاعات مورد نظر خود را استخراج نمایید همچنین روال های کاری خود را مکانیزه نمایید

امکانات Microsoft Dynamics CRM جهت بخش های بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش سازماندهی شده اند.

موجودیت های اصلی در Microsoft Dynamics CRM عبارتند از:

شرکت(Account): شرکت ها یا سازمان هایی که شرکت یا سازمان شما با آنها روابط تجاری دارد.

شخص(Contact): مشتری، مشتری بالقوه، یا اشخاصی از شرکت ها یا سازمان هایی که شرکت یا سازمان شما با آنها روابط تجاری دارد.

یادداشت(Note): جزئیات، نکات، و فایل هایی که برای هر یک از موجودیت های موجود در Microsoft Dynamics CRM درج می گردد. هر یک از موجودیت ها می توانند یک یا چند یادداشت داشته باشند.

فعالیت(Activity): تمامی تعاملات مرتبط با یک موجودیت با عنوان فعالیت در سیستم ثبت می گردند. مانند ایمیل، تلفن، نامه و…

فروش

در قسمت فروش Microsoft Dynamics CRM موجودیت هایی وجود دارند که شما را جهت مدیریت سرنخ های تجاری و تبدیل آنها به موقعیت فروش و ایجاد درآمد برای شرکت یا سازمان یاری می دهند.

سرنخ تجاری(Lead): مشتری بالقوه که در نهایت یا تبدیل به موقعیت فروش می شود و یا از دست می رود. به عبارت دیگر بصورت qualified یا disqualifiedدر می آید. درصورتی که یک سرنخ تجاری تبدیل به موقعیت فروش شود، امکان تبدیل آن موجودیت به موقعیت فروش (Opportunity)، شرکت و یا شخص وجود دارد.

موقعیت فروش(Opportunity): موقعیت بالقوه فروش به یک مشتری را مدیریت می کند، همچنین پی گیری فرایند فروش نظیر پیش فاکتور، سفارش و … برای یک موقعیت فروش انجام می گردد.

پیش فاکتور(Quote): پیشنهاد کالا یا خدمات که دارای قیمت و شرایط پرداخت می باشد. یک پیش فاکتور را می توان برای یک موقعیت فروش، شرکت یا شخص تهیه نمود.

سفارش(Order): درخواست خریدی که توسط مشتری ارائه می شود جهت تحویل کالا یا خدمات، سفارش پیش فاکتوری می باشد که توسط مشتری تایید شده است.

فاکتور(Invoice): سفارش هایی که انجام شده اند و به صورت حساب انها به مشتری ارائه شده است. یک فاکتور نشان دهنده یک فروش به مشتری می باشد که جزئیات محصول یا خدمات، قیمت، تخفیف و … را شامل می شود.

بازاریابی

در قسمت بازاریابی Microsoft Dynamics CRM موجودیت هایی وجود دارند که شما را جهت گرد اوری سرنخ های تجاری و ارائه آنها به تیم فروش یاری می دهند.

کمپین(Campaign): اجرای برنامه تبلیغاتی بطوری که از ابزار های ارتباطی مثل ایمیل، تبلیغات و … استفاده می گردد تا موجب بدست آوردن تنایج خاص در زمان خاص شود. منظور از زمان خاص زمان هایی مانند معرفی محصول جدید می باشد.

لیست بازاریابی(Marketing List): می توان لیستی از شرکت ها، اشخاص یا سرنخ های تجاری که با معیار خاصی با یکدیگر هماهنگ می باشند.این لیست ها را می توان در کمپین ها مورد استفاده قرار داد.

رقیب(Competitor): می توان سایر فعالیت های تجاری، اشخاص یا شرکت هایی که ممکن است رقیب موقعیت های فروش شرکت یا سازمان شما باشند را نگهداری و مدیریت نمود.

ادبیات فروش(Sales Literature): این امکان را فراهم می آورد تا ادبیات فروش نظیر بروشور و … را نگهداری و مدیریت نمایید.

محصول(Product): مدیریت محصولات موجود جهت فروش، کالا یا خدماتی که شرکت یا سازمان شما جهت فروش یا ارائه دارد. محصول می تواند در پیش فاکتور، کمپین، یا موارد خدمات(Service Case) مورد استفاده قرار گیرد.

خدمات پس از فروش

در قسمت خدمات پس از فروش امکاناتی وجود دارد که با کمک آنها می توانیم اقدام به ارائه خدمات با کیفیت بالا، پاسخ سریع و کارا به سوالات مشتریان جهت حفظ و جلب رضایت مشتریان نماییم. موجودیت های این قسمت به شکل زیر می باشند.

قرارداد(Contract): در قرارداد ها می توان تاریخ شروع و پایان، تعداد موارد خدمات، و کل طول زمان ارائه خدمات پشتیبانی را مشخص نمود.

سرویس(Service): فعالیت های انجام شده برای مشتری با استفاده از منابع مختلف را مدیریت می نماید. همچنین زمانبندی و مدیریت منابع جهت ارائه خدمات را تسهیل می نماید.

مورد خدمات(Case): مشکلات سوالات و سایر مواردی که توسط مشتری گزارش می گردد، مدیریت می شوند. در یک مورد خدمات، تمامی فعالیت هایی که توسط کارشناس پشتیبانی جهت برطرف نمودن آن انجام می شود نیز مدیریت می گردند.

پایگاه دانش(Knowledge Base): انباره مقالات و مستندات برای استفاده پرسنل و مشتریان. در پایگاه دانش می توانیم مقالاتی مانند پرسش های متداول، اطلاعات رفع اشکال و … را مدیریت نمود(پیش نویس، بازبینی ویرایش، انتشار و …).

کد: 5
گروه: Microsoft Dynamics CRM
نویسنده: بابک دارابی