پرش لینک ها

ذخیره سازی آفلاین

• Library

سیستم هایی که داده ها را بصورت دراز مدت نگهداری می نمایند که در اصطلاح فنی به آن Long Term می گویند . در نگهداری دراز مدت داده ها برای دوره 10 ساله نگهداری می گردند که پس از آن با فرآیند خاصی مجددا بازنویسی و نگهداری خواهد شد. این سیستم ها مبتنی بر نوار های مغناطیسی و یا اصطلاحا Tape می باشند .

سیستم هایی که داده ها را بصورت دراز مدت نگهداری می نمایند که در اصطلاح فنی به آن Long Term می گویند .

استفاده از تجهیزات مبتنی بر نوار مغناطیسی تمهیدات خود را طلب می نماید . نگهداری نوار ها همانند سایر تجهیزات در صنعت انفورماتیک استاندارد خود را داشته و می بایست آن را رعایت نمود . در ادامه خلاصه ای از شرایط نگهداری نوارهای مغناطیسی ذکر می گردد .

• شرایط محیطی برای نگهداری رسانه های ذخیره ساز

نوارهای مغناطیسی می بایست در محیطی کاملا استاندارد نگهداری گردند . در کشورهای اروپایی نگهداری از نوار های مغناطیسی را به مثابه نگهداری از کتابهای ارزشمند قدیمی تشبیه می نمایند . این نوار ها می بایست در محیطی کاملا عاری از گرد و غبار ، هرگونه آلودگی گاز های سمی و حتی دود سیگار نگهداری گردند. هرگونه اثر انگشت ، وجود چربی ، میدان های مغناطیسی ، نزدیک بودن به ماشین آلات ، نور شدید آفتاب ، رطوبت بیش از حد و . . . سبب از دست رفتن داده ها می گردند .لازم به ذکر است تمام اطلاعات یک سازمان در مراکز داده بصورت دیجیتال ذخیره شده و با از دست رفتن داده ها ، عملا سازمان قادر به ادامه فعالیت نخواهد بود. در ادامه به بخشی از این مطالب بصورت اختصاری اشاره تا حساسیت موضوع درک گردد.

شرایط محیطی برای نگهداری رسانه های ذخیره ساز

• محیط عاری از گرد و غبار

یکی از پارامتر های تاثیر گذار در نگهداری رسانه های ذخیره ساز ؛ عاری بودن محیط از وجود گرد و غبار می باشد . وجود ذرات گرد و غبار که بر روی رسانه های ذخیره ساز می نشیند سبب میگردد تا قسمت Head اصلی درایو که وظیفه خواندن اطلاعات ذیجیتال را بر عهده دارد ، قادر به دسترسی به سطح نوار مغناطیسی نبوده و امکان بازخوانی داده ها را نداشته باشد . در شکل ذیل بصورت کاملا تخصصی این مهم قابل رویت و معضل مربوطه قابل درک است .
به همین دلیل یکی از مهمترین شرایط نگهداری نوار های مغناطیسی ، محیطی فارغ از هرگونه گرد و غبار می باشد. لازم به ذکر است که غبار ها بصورت لایه میانی بین نوار و Head مانع از نبدیل اطلاعات دیجیتال شده و علاوه بر آن به مرور بصورت فرسایشی بر روی سطح نوار عمل می نمایند .

محیط عاری از گرد و غبار

• بازبینی مداوم Tape

با توجه به ماهیت نوار های مغناطیسی ، علاوه بر کیفیت ظاهری نوار های مغناطیسی ( از قبیل شکستگی ظاهری کاست ) می بایست به میزان خواندن و نوشتن نوار نیز توجه نمود. این میزان در Data sheet هر نوار مغناطیسی درج شده و لازم است قبل از نزدیک شدن به عمر مفید نوار ، آن را از مدار خارج نمود. توجه به این امر به اندازه توجه به شرایط محیطی نوار معناطیسی با اهمیت خواهد بود.
• شرایط نقل و انتقال رسانه ای مبتنی بر Tape :
علاوه بر حفظ محیط نگهداری نوار های مغناطیس در شرایط مطلوب ، شرایط نقل و انتقال آن نیز می بایست در نظر گفته شود . بعنوان مثال همانگونه که دمای محیط نگهداری از نوار های مغناطیسی نباید از 43 درجه سانتیگراد تجاوز نماید (بالاترین آستانه تحمل دما ) ، چگونه میتوان در فضای عمومی محیط هایی که در فصل هایی از سال به بیش از 50 درجه می رسند این رسانه ها را جابجا نمود. ؟

• میزان رطوبت محیط و دما

با توجه به آنکه رطوبت تاثیر مستقیم در نگهداری رسانه های ذخیره ساز داشته و می تواند اطلاعات را تخریب نماید شایسته است محیط خاصی از نظر میزان رطوبت برای رسانه مهیا گردد. بهترین شرایط میزان رطوبت کمتر از 20 % می باشد .بعنوان مثال در برخی از محیط های جغرافیایی رطوبت محیطی به بالای 80% رسیده که جابجایی این رسانه ها در حالت های عمومی و بدون حفاظت قطعا بر روی سلامت نوار مغناطیسی تاثیر گذار خواهد بود . یکی از بهترین شرایط نگهداری دما جهت نوار های مغناطیسی محیط تا 23 درجه سانتی گراد می باشد .همانگونه که در شکل ذیل نشان داده شده است میزان رسیک از دست رفتن اطلاعات بر حسب دما ورطوبت کاملا متغیر می باشد.

• بسته بندی ویژه

نیاز به بسته بندی استاندارد جهت حفظ سلامت رسانه یکی از مهمترین پارامتر های تاثیر گذار خواهد بود . این مهم بهتر است با بسته بندی رسانه ها در بسته های حباب دار ، به منظور جلوگیری از نفوذ گرد و غبار ، رطوبت ، وارد شدن شوک فیزیکی و . . . انجام گردد .

• محیط های مغناطیسی

بدیهی است توضیح در خصوص محیط های عاری از میدان مغناطیسی بدلیل شفافیت موضوع نیازی نمی باشد چراکه محیط های مغناطیسی سبب از دست رفتن داده های موجود بر روی نوار مغناطیسی می گردد .دلیل نگهداری نوار های مغناطیسی در محیط خشک و خنک بدلیل ماهیت تولید نوار های مغناطیس می باشد . هوگونه مواد چسبنده در محیط که بر روی نوار بنشیند ، سبب میگردد به مرور سطح نوار مغناطیسی خورده شده و ماهیت خود را از دست دهند .

• گازهای خورنده محیطی

سولفید موجود در هوا و اکسید های نیتروژن سبب میگردد تا ماهیت نوار های مغناطیسی از بین رفته و به مرور فرسایش خاصی را بر روی سطح نوار بوجود آورند . درست مانند تابلو های نقاشی قدیمی که در محفظه های شیشه ای نگهداری می گردد تا گازهای محیطی با سطوح آن تماسی نداشته باشند . در صورت استفاده از تجهیزات تهویه مطبوع ، وجود فیلتر های جلوگیری از آلاینده های محیطی ضروری می باشد . در استاندارد های خاص نگهداری از رسانه های مغناطیسی مقوله ای جالب به نام خو گرفتن کاست با محیط در نظر گرفته می شود . این بدان معنی است که نوار مغناطیسی می بایست قبل از باز خوانی در بازه زمانی ( 1 تا 4 ) ساعت جهت تطبیق با درجه حرارت محیط و همچنین از 6 ساعت تا 8 روز جهت تطبیق خود با شرایط رطوبتی محیط نگهداری شوند.
نوارهایی که بصورت طولانی مدت استفاده نمی شوند می بایست بصورت دوره ای( غالبا هر 3 سال یکبار ) بازخوانی و بازنویسی گردند تا بتوانند خود را مجدد بازبینی نمایند . این بازخوانی سبب میگردد اطلاعات مجددا نگارش شده تا در زمان نیاز به بازیابی امکان آن وجود داشته باشد .