پرش لینک ها

ذخیره سازی و بکاپ گیری اطلاعات

با گسترش روز افزون فناوری های نوین در عرصه شبکه این الزام برای مدیران شبکه بوجود آمده که با رویکردی دقیق زیرساخت دیتاسنتر خود را طراحی یا بهینه سازی کنند. شرکت فرا ناب افزار آریا با تکیه بر دانش فنی و نیرو های متخصص خود توانسته در زمینه راهکارهای ذخیره سازی و Backup با ارائه طرح ها و Solution های متعدد و کارآمد به مشتریان خود قدم بزرگی بردارد.

امروزه استفاده از راهکارهای ذخیره سازی و امنیت شبکه در زیر ساخت دیتاسنتر هر سازمانی به امری اجتناب ناپذیر تبدیل شده است. پیاده سازی تجهیزات ذخیره ساز مرکزی و یکپارچه می تواند نقش مهمی در بهبود برنامه ریزی های آتی سازمان ها داشته باشد. بطور کلی ذخیره سازی داده (Data) روی هارد دیسک به سه شیوه ی زیر صورت می پذیرد:

  1. DAS (Direct Attach Storage): این مدل استوریج بصورت مسقیم به سرور متصل میشود و هیچ تجهیزات جانبی برای اتصال ندارد. از جمله معایب این استوریج ها میتوان به محدودیت در اتصال سرور ها، محدودیت فضا و سرعت پایین نسبت به SAN و NAS و از مزایای آن به نصب و راه اندازی سریع و T-Shoot سریع تر اشاره رکرد.
  2. NAS (Network Area Storage): این نوع استوریج Data را بصورت File ذخیره سازی میکند که سرعت کمتری نسبت به Block Level دارد و از بستر TCP/IP استفاده میکند که باعث میشود شبکه بار (Load) زیادی را متحمل شود. همچنین از File System های NFS، SMB و ZFS استفاده میکند.
  3. SAN (Storage Attach Network): این نوع استوریج بر مبنای Block داده های خود را ذخیره سازی میکند و همین امر موجب شده تا سرعت این نوع استوریج نسبت به NAS و DAS بالاتر باشد. این Solution برای پشتیبانی دیتاسنتر و Disaster Recovery گزینه مناسبی است، چرا که سرعت بالایی در Read/Write دارد. از جمله مزایای SAN می توان به یکپارچگی سرور و استوریج، امنیت، صرفه جویی در هزینه و مدیریت متمرکز اشاره کرد.

نوع دیگری از ذخیره سازی نیز وجود دارد به نام بکاپ آفلاین که در آن دیتا بر روی کارتریج ذخیره میگردد. بکاپ های آفلاین عموما در راهکارهایی مطرح میشوند که نیاز به Offsite- Backup باشد. این نوع بکاپ از نظر نگهداری و فضای مصرفی کاملا مقرون به صرفه و مناسب هستند. در صورتی که محل نگهداری این نوع بکاپ ها عاری از گرد و غبار، الکتریسیته ساکن و نویز باشد، امکان نگهداری این فایل ها تا ۳۰ سال میسر می باشد. در حال حاضر آخرین نسل از تکنولوژی تجهیزات بکاپ آفلاین LTO8 است. در این نسل از تکنولوژی فضای ذخیره سازی در هر کارتریج برابر با ۱۲ ترابایت می باشد که نسبت به نسل قبلی (LTO7) حدود دو برابر است. تجهیزات آفلاین امکان انتقال اطلاعات از طریق بسترهای FC و SAS را فراهم می سازند. لازم به ذکر است این تجهیزات دارای یکپارچگی کامل با نرم افزار های enterprise در حوزه ی بکاپ گیری می باشند.

هر سازمانی که در نظر داشته باشد برای نگهداری داده های خود از Storage استفاده کند، باید فاکتور های زیر را در نظر داشته باشد:

  1. Scalability (مقیاس پذیر بودن): با توجه به این که در هر سازمان Data همیشه در حال رشد است بایستی استوریجی انتخاب شود که در طولانی مدت جوابگوی نیاز های یک سازمان باشد تا سازمان متحمل هزینه ی اضافی خرید یک ذخیره ساز جدید نشود.
  2. Security (امنیت): امنیت Data زمانی مفهوم پیدا می کند که تحت هیچ شرایطی برای Data اتفاقی نیافتد. مثلا با قطع شدن برق یا ارتباط فیزیکی با بروز مشکلات داخلی
  3. Manageability: مدیریت داده و تجهیزات بصورت یکپارچه
  4. HA (High Availability): داشتن Redundant برای جلوگیری از Fail شدن استوریج
  5. Performance: داشتن عملکرد (Performance) بالا برای Read/Write داده در استوریج

مطمئنا هر ذخیره سازی که فاکتورهای بالا را داشته باشد می تواند گزینه مناسبی برای دیتاسنتر  باشد. در کنار موارد فوق این که استوریج انتخابی در چه بسترهایی (FC، iSCSI، FCoE) قابل پیاده سازی است و همینطور اینکه از کدامیک از پروتکل های ذخیره سازی (Block، File، Object) استفاده می کند نیز از موارد با اهمیتی است که در ادامه هر کدام از آنها بررسی خواهد شد.

پروتکل های ذخیره سازی

  1. FC (Fiber channel): این نوع پروتکل Packeting خود را بر مبنای FC انجام می دهد و داده را روی Fiber انتقال می دهد. از ویزگی های FC میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
  • نیازمند SAN Switch است.
  • دارای سرعت بالایی ست.
  • انعطاف پذیری بالایی دارد.
  • T-shoot آن راحت تر است.
  • سرعت انتقال دیتا ۸/۱۶ Gb می باشد.
  1. ISCSI: این نوع پروتکل ارتباطی ارزان تر می باشد ولی در عوض سرعت پایین تری دارد و از بستر TCP/IP استفاده می کند. نرخ انتقال اطلاعات روی این بستر ۱Gb و ۱۰Gb می باشد.
  2. FCoE (FC over Ethernet): در این نوع پروتکل، بستر انتقال اطلاعات Ethernet می باشد ولی Packeting بصورت FC می باشد. پروسه انتقال Data در این پروتکل به شکلی است که Packet هایی که بین HBA ها تبادل می شوند با Packet های TCP/IP ایجاد Collision نمی کنند. نکته ای که هست FCoE از کارت های CNA (Converged Network Adapter) استفاده میکند و همینطور از FCoE Switch برای ارتباط Nod ها استفاده می شود. برخی از ویزگی های منحصر FCoE به شرح زیر می باشد:
  • مقرون به صرفه بودن نسبت به FC
  • یکپارچه سازی شبکه LAN و SAN
  • انعطاف پذیری بالا
  • سادگی در پیاده سازی

در ادامه به راهکار های راه اندازی پشتیبان گیری از داده (Backup) می پردازیم. پیاده سازی بکاپ بستگی به هزینه و Solution پیشنهادی سازمان دارد که از چه Tierی برای backup گیری استفاده گردد. به خاطر هزینه های زیاد در Disaster Recovery بیشتر از Tier1 استفاده می گردد. اسم دیگر آن Offsite Vaulting نام دارد. در این حالت Backup از خارج سازمان مرتب تهیه می گردد و در جای دیگر ذخیره میگردد و Recovery آن تا یک هفته طول خواهد کشید. البته این نوع بکاپ بصورت Offside پیاده سازی  می گردد. برای Backup های Inside از فضایی در داخل دیتاسنتر استفاده می گردد. این گزینه تنها مزیتی که دارد این است که در آن Backup/Recovery سریع تر انجام می گردد. تهیه یک استوریج برای Backup به فاکتور های مهمی بستگی دارد از جمله:

  • مدت زمان نگهداری دیتا
  • سرعت Read/Write
  • نوع دیتا ( Archive یا Concurrent)

انتخاب یک نرم افزار Backup می تواند نقش مهمی در Disaster Recovery داشته باشد. فرضا برای VM ها (ماشین های مجازی) میتوان از Veeam Backup and Replication استفاده نمود و برای دیتابیس بهتر است از Backup Exec استفاده گردد. هر دو نرم افزار با تجهیزات ذخیره سازی به خوبی کار میکند و می توان با استفاده از این نرم افزار ها Data را بین Storage ها Replicate کرد.