اهمیت استفاده از نرم افزار CRM در سازمان
در بین راهکارهایی که به منظور ارتقای فروش و مارکتینگ و خدمات پس از فروش یک مجموعه استفاده میشود، راه اندازی یک CRM از مهمترین آنهاست. اغلب سازمانها شکلی از CRM را به کار گرفته اند که البته بیشتر آنها به طور کلی از رده خارج شده اند. مثلا شرکت هایی وجود دارند که همچنان از سیستم های کاغذی و نوشتن اطلاعات به صورت دستی استفاده میکنند. بعضی از سازمان ها نیز از یک دیتابیس ابتدایی اکسس یا اکسل استفاده میکنند و بعضی دیگر هم email و outlook را به این منظور به کار میبرند. اما خود این مجموعه ها هم اغلب به این نتیجه رسیده اند که این ابزارها برای راه اندازی CRM مناسب نبوده و وضعیت کاری آنها نامنظم و آشفته است. ار آن دسته از سازمانهایی که به استفاده از CRM سنتی کاغذی هستند و آن را برای تجارت خود کافی میدانند باید پرسید که آیا از مقدار فروش های بالقوه ای که بالفعل نشده اند و سود حاصل از آن آگاهید؟آیا میدانید چه عده ای از مشتریانتان به علت عدم پیگیری و خدمات پس از فروش ضعیف تر محصولات رقبا را انتخاب کرده اند؟قطعا جواب دادن به این قیبل پرسش ها برای مجموعه هایی که از سیستم های CRM بروز استفاده نمیکنند بسیار دشوار خواهد بود. از مهمترین هدف های ایجاد سیستم های CRM جدید آسان سازی رد و بدل کردن اطلاعات و به اشتراک گذاری آنها در میان کاربران و بخش های مختلف سازمان ها بود. چرا که داشتن اطلاعات و آگاهی سازمان را قدرتمند می سازد، مانند آگاهی از میزان رضایت مشتریان، میزان تمایل مشتریان به محصولات سایر بخش های سازمان، اطلاع از شکایات و درخواست های مشتریان و … که در حفظ طولانی مدت مشتریان موثر است و این امر با استقرار یک سیستم CRM به راحتی امکان پذیر است. مسئله هزینه CRMهزینه های استقرار CRM از مهمترین علل امتناع مدیران از اجرای آن است، در صورتی که اگر ارزیابی و بررسی آن به طور صحیح و متناسب با اهداف سازمان انجام و به درستی انتخاب شود، در مدت کوتاهی میتواند با پایین آوردن هزینه ها و بالا بردن کارامدی و اثربخشی هزینه های مربوط به راه اندازی را پوشش دهد. اما با سهل انگاری در ارزیابی، ممکن است سازمان به دلیل انتخاب اشتباه وادار به متحمل شدن هزینه های مجدد تامین CRM شود. مزایای سیستم CRMاز مزیت های راه اندازی سیستم CRM میتوان به موارد زیر اشاره کرد: رقبای شما چه میکنند؟شاید شما نخواهید از CRM استفاده کنید، اما مطمئن باشید رقیبان درجه یک شما از آن استفاده میکنند. این سیستم به شما کمک میکند که حضور خود را در میدان رقابت حفظ کنید. همینطور باعث می شود مشتری ها و فرصت های فروش خود را با خدمات پس از فروش و ردیابی متناسب نگهدارید. اتوماسیون امور کلیدی باعث میشود شما از اینکه مشتری های سودآوری دارید و اینکه بازار هدف شما کجا باشد که منفعت سازمان تامین شود مطمئن شوید. |
کد: 31 نویسنده: بابک دارابی |