پرش لینک ها

نسل های دیتاسنتر

دیتا سنتر قسمت جدایی ناپذیر سازمان ها و شرکت های بزرگ می باشد. همواره نسل های دیتاسنتر بر اساس تکنولوژی و مدل های معماری به کار رفته رده بندی می گردد. در این مقاله سعی داریم تا با مرور سیر تکاملی دیتا­ سنترها به معرفی آخرین نسل از مدل پیاده سازی آن و به معرفی ویژگی های دیتا سنتر بپردازیم.

نسل های Data Center

دیتا سنتر قسمت جدایی ناپذیر سازمان ها و شرکت های بزرگ می باشد. همواره نسل های دیتاسنتر بر اساس تکنولوژی و مدل های معماری به کار رفته رده بندی می گردد. در این مقاله سعی داریم تا با مرور سیر تکاملی دیتا­ سنترها به معرفی آخرین نسل از مدل پیاده سازی آن و به معرفی ویژگی های دیتا سنتر بپردازیم.

نسل اول دیتا سنتر Data Center 1.0

این نسل از دیتا سنتر را با عنوان main frame می شناسند. در این نسل از دیتا سنتر تمامی اطلاعات شرکت درون main frame ها نگهداری می شد. این مدل در دهه های 70 و 80 میلادی پر طرفدار بود.در این مدل تمامی داده های مهم و با ارزش در main frame ها قرار می گرفت و کاربران از طریق ترمینال هایی که به Dumb Terminal شهرت دارند به داده های موجود در دیتا سنتر دسترسی دارند.

از ویژگی های این نسل از دیتا سنتر متمرکز ساختن اطلاعات در یک مکان می باشد.

نسل دوم دیتا سنتر Data Center 2.0

در دهه ی90 مدل Client/Server به منظور نا متمرکز ساختن اطلاعات و پردازش ها در دیتا سنتر ها به کار گرفته شد. در این نسل، main frame ها جای خود را به server ها داده و پردازش های روی داده در سمت Client صورت می پذیرد و client ها دارای پردازش محدود و نسبتا هوشمند نسبت به Dumb Client ها می باشد و یک فضای کاری مشترک بر روی پردازش ها و محاسبات بر روی سرور ها وجود دارد.

نسل سوم دیتا سنتر Data Center 3.0

نسل امروزه ی دیتا سنتر ها رویکرد دوباره ای به متمرکز سازی اطلاعات و داده های سازمان دارد. این سوال مطرح می شود که آیا ما بازگشت به عقب داشته ایم؟!
بله، ما در نگرش خود در خصوص متمرکز سازی اطلاعات بازگشت به عقب داشته ایم، اما در نسل امروزی دیتا سنتر هیچ نشانی از main frame ها نیست.
معماری دیتا سنتر های مدرن امروزی بسیار پیچیده است. در این نسل، هماهنگی بین Local Area Network وStorage Area Network وجود دارد. ساختار این نسل با استفاده از تکنولوژی های مجازی سازی نظیر VMware vSphere و Microsoft Hyper-V به صورت مجازی در آمده است. در این نسل Redundancy بالایی با استفاده از به کار­گیری High Availability وجود دارد. آیا Dumb Terminal ها در این مدل وجود دارد؟
خیر،Dumb Terminal در این مدل وجود ندارد و PC های هوشمند به جای آنها مورد استفاده قرار می گیرد.
نکته ای که باید در نظر داشت این است که کلیه ی داده ها در دیتا سنتر ها قرار گرفته و پردازش های بر روی داده می تواند در سمت Client ها و PC ها صورت پذیرد.

ویژگی های دیتا سنتر های نسل 3

1) سرعت(پهنای باند) : یکی از ویژگی های متداول دیتاسنتر سرعت بوده و بر اساس Gbps یا 10Gbps رده بندی می شود. در حالت 10Gbps می توان از پروتکل FCoE به منظور انتقال ترافیک SAN توسط FC در محیط Ethernet به کار برد.
2) هزینه Cost : هزینه ها شامل تجهیزات سخت افزاری نظیر switch ، router ،سرور ها، ذخیره ساز ها و … ، همچنین هزینه های نرم افزاری برای خرید تکنولوژی هایی مانند مجازی سازی، مانیتورینگ و … می­شود.
3) امنیت security : دیتا سنتر شما چگونه ایمن شده است؟ آیا دیتاسنتر شما یک محیط باز است؟ آیا دیتا سنتر شما دسترسی عمومی دارد؟ آیا فقط تعداد مشخص از افراد و گروه ها به آن دسترسی دارند؟ اینها سوالاتی هستند که شما می توانید با استفاده از آنها در خصوص چگونگی تضمین امنیت دیتاسنتر از خود بپرسید..
4) پایداری Availability : دیتا سنتر شما تا چه اندازه پایداری(ثبات) دارد؟ منظور از پایداری حداقل زمان Down Time می باشد.
5) مقیاس پذیری Scalability: تا چه اندازه ما می توانیم دیتا سنتر خود را گسترش دهیم؟ به فرض مثال اگر از ما خواسته شود که 20 سرور SQL با فضای بالغ بر 1 ترابایت برای هر یک ایجاد کنیم، چقدر طول می کشد که این خواسته را برآورده نماییم؟
6) قابلیت اطمینان Reliability: مفهوم قابلیت اطمینان ممکن است با پایداری اشتباه در نظر گرفته شود. قابلیت اطمینان به این سوال پاسخ می دهد که آیا دیتا سنتر در شرایط عملکردی مطلوب ما کار می کند یا خیر؟
7) توپولوژی Topology: در بحث توپولوژی دیتا سنتر از دو منظر به آن نگاه می شود:

a. Logical topology
b. Physical topology

زمانی که ما در خصوص logical topology صحبت می نماییم، در خصوص مسیر انتقال داده بدون در نظر داشتن جزئیات فیزیکی بحث می نماییم. به فرض مثال چگونگی انتقال داده از دیتا سنتر تهران به دیتا سنتر تبریز را بررسی می نماییم. توپولوژی فیزیکی در خصوص نحوه ی اتصال device های مختلف به یکدیگر نظیر switch ها ، router ها و …. به کار می رود.

 

کد: 42
گروه: پردازش ابری Cloud Computing
نویسنده: Mohammad Mahdi Naghdi