پرش لینک ها

مجازی سازی سرور و کلاینت و نرم افزار

سازمان ها با هر وسعتی از مجازی سازی به عنوان یک راهکار برای کاهش هزینه های فناوری اطلاعات و افزایش امنیت و اثربخشی استفاده میکنند. در حالی که مزایای مجازی سازی کاملا واضح است ، همچنان افراد زیادی هستند که آگاهی کافی نسبت به مجازی سازی ندارند. از مهمترین مزایای مجازی سازی میتوان به این موارد اشاره کرد:

  • نصب و راه اندازی بسیار سریعتر سرورها با منابع سخت افزاری دلخواه
  • بکاپ و پشتیبان گیری بسیار سریعتر و راحت تر
  • محیط تست بهتر برای انجام تست های نرم افزاری و …
  • Disaster Recovery بهتر و آسانتر
  • مدیریت و مانیتورینگ جامع بر روی کل ماشین های مجازی
  • هزینه کمتر برای سخت افزارها و تجهیزات ارتباطی و شبکه بین سرورها
  • Failover system و  High Availabilityبرای سرورها و سوییچ های مجازی ما بین آنها
  • امکان ارتقا به سیستم عامل جدید بسیار سریعتر و بهتر
  • ایجاد گرمای کمتر، مصرف برق کمتر و اشغال فضای کمتر در دیتاسنتر
  • استفاده بهینه و کامل از تمام منابع سخت افزاری (CPU , HDD , Memory , Power)
  • برآورده کردن نیازهای امینتی بسیار راحت تر و مدیریت پهنای باند و شبکه

در اینجا تعدادی از متداول ترین راهکارهای مجازی سازی و مزایای اقتصادی آنها را ذکر میکنیم:

مجازی سازی نرم افزار

در این فرایند نرم افزارها مجازی سازی شده اند و از طریق یک سرور به دستگاه های کاربران انتقال پیدا میکند مانند لپتاب ها ، گوشی های هوشمند ، و تبلت ها. بنا براین به جای استفاده اجباری از کامپیوتر محل کارشان ، کاربران از هر جایی میتوانند به نرم افزار به صورت مجازی دسترسی پیدا کنند. این مدل از مجازی سازی برای کسب و کارهایی مفید است که ممکن است در هر جایی نیاز به استفاده از نرم افزار داشته باشند.

یک نرم افزار حسابداری را تصور کنید که بدون نیاز به نصب بر روی تمام کلاینت ها و فقط با نصب بر روی یک سرور برای تمام کاربران مربوطه مورد استفاده خواهد بود.

مجازی سازی Desktop

بسیار مشابه مجازی نرم افزار هست که در بالا ذکر شد. در مجازی سازی دسکتاپ محیط دسکتاپ از محیط  تنطیمات و سخت افزار جدا میشود که “virtual desktop infrastructure” (VDI)    نامیده میشود.  اصلی ترین مزیت مجازی سازی  دسکتاپ، قابلیت دسترسی از هر مکان  و ازهرClient  به اطلاعات و نرم افزارهای شخصی است، به این معنی که کاربران میتوانند از هر جایی بدون نیاز به همراه داشتن کامپیوتر محل کارشان کارهایشان را انجام دهند. از این طریق هزینه ی خرید لایسنس و نصب نرم افزارها و پشتیبانی  و بروز رسانی آنها کاهش می یابد. همچنین از آنجایی که تمام دسکتاپ های مجازی در یکجا میزبانی میشوند  مدیریت آنها بسیار آسانتر خواهد بود.

مثلا چند کامپیوتر را تصور کنید که بدون نیاز به سیستم عامل روشن میشوند و همگی از سرور سیستم عامل اجراییشان را بارگذاری میکنند.

مجازی سازی سرور

شاید این مورد یکی از متداول ترین نمونه های مجازی سازی باشد. مجازی سازی سخت افزاری با استفاده از یک مدیریت کننده ی ماشین های مجازی امکان پذیراست که Hypervisor  نامیده میشود.Hypervisor   ها نمونه های مجازی از کامپیوتر و سیستم عامل ها را مانند یک سیستم فیزیکی بزرگ میسازند، در نتیجه تمام منابع سخت افزاری به صورت موثر بهینه سازی میشوند. همچنین این قابلیت را به کاربران میدهد که چندین سیستم عامل مختلف را بر روی یک ماشین به صورت همزمان اجرا کنند.

مجازی سازی شبکه

مجازی سازی شبکه یک روش برای ادغام تمام تجهیزات فیزیکی شبکه به یکSource  است، این کار باعث جداسازی پهنای باند و کانال های غیروابسته میشود که هر یک میتوانند به سرورها و دستگاه ها به صورت لحظه ای تقسیم شوند. کسب و کارهایی که تعداد کاربران زیادی دارند و یا نیاز به فعال بودن سیستم هایشان  به صورت مداوم دارند، از مجازی سازی شبکه بهره میبرند. با مجازی سازی شبکه سرویس ها و نرم افزار ها با سرعت بیشتری نسبت به قبل اجرا می شوند.

برای نمونه چند ویندوز سرور را تصور کنید که همگی بر روی یک سرور فیزیکی اجرا شده باشند و نیاز بهSwitch  های فیزیکی ندارند.

مجازی سازی ذخیره سازها

از آنجایی که در این مدل از مجازی سازی  هاردهای فیزیکی درون یک کلاستر جمع میشوند مجازی سازی ذخیره ساز به صورت بسیار ساده و مقرون به  صرفه اجرا میشود. به دلیل اینکه اطلاعات ذخیره شده بر روی Storage  مجازی است، میتواند در سیستم دیگریReplicate  و به جایی دیگر منتقل شود. مجازی سازی ذخیره سازها زمانی بسیار کارآمد است که در برنامه ریزی برای Disaster Recovery  استفاده شود. این مجازی سازی برای SAN ها به کار میرود.

کدام راهکار مجازی سازی برای شرکت شما مناسب است؟

از آنجایی که مجازی سازی اخیرا یک بخش کلیدی در سازمان ها شده است هر سازمانی علاقه مند است از این تکنولوژی استفاده کند. و اغلب این سوال برای مسئولین آی تی شرکت ها مطرح است که: چطور باید مجازی سازی را در سازمان خود پیاده کنیم؟ آیا اصلا لازم است این کار را انجام دهیم؟

در نهایت تصمیم گیری برای مجازی سازی باید بر اساس نیازهای مشتری باشد، واحد مجازی سازی شرکت فنا آماده ی ارائه ی بهترین و مناسب ترین مشاوره و راهکار برای سازمان شماست.